Web 3.0 z pohľadu SEO a vyhľadávania

Autor: Juraj Sasko | 25.5.2009 o 9:16 | Karma článku: 4,43 | Prečítané:  2123x

Do pozornosti sa stale viac dostáva výraz Web 3.0, teda nástupca momentálne zaužívanej internetovej definície Web 2.0. Vo všeobecnosti sa presne nevie, čo všetko by so sebou mohol priniesť, určite to však bude ešte väčší rozsah a možnosti sociálnych sietí, väčšia interaktivita medzi stránkami a užívateľom, flexibilita a personalizácia webových rozhraní či 3D prostredie pri surfovaní. Nové technológie a rozvoj v oblasti mobilných telefónov a osobných elektronických asistentov sprístupnia plne funkčný web už asi úplne všade. Zvýšené nároky na kvalitu a rýchlosť pripojenia poženú dopredu aj kvalitu samotných zdrojov dostupných na internete, či už v podobe hudby, videa alebo viruálnej reality.

Web 3.0 bude v neposlednom rade aj o vyhľadávaní, pretože to je v samotnej podstate jedným z ťahúňov virtuálneho rozvoja. Čo všetko sa dá očakávať? Akým smerom sa vyhľadávanie na inernete bude uberať? Ako to ovplyvní optimalizáciu webových stránok a celý priemysel postavený na vyhľadávaní?

Už zopár rokov sa diskutuje na tému sémantického webu. Ešte v roku 2001 Tim Berners-Lee, zakladateľ W3C konzorcia, prišiel s myšlienkou vytvorenia reprezentácie informácií na internete v takej podobe, aby boli ľahko nájditeľné a aby sa zvýšila relevancia výsledkov v dobe, keď stúpajú nároky užívateľov na vyhľadávacie služby. Ako by sa však mohla koncepcia sémantického webu plnohodnotne zakomponovať v plánovanom webovom modeli Web 3.0?

Vízií je niekoľko, ale všetky sa väčšinou opierajú o využívanie implicitnej spätnej väzby ktorá spočíva v tom, že vyhľadávací algoritmus monitoruje správanie užívateľov počas vyhľadávania a priebežne vytvára akýsi profil, ktorý obsahuje typy stránok a dokumentov, ktoré užívateľ otvoril, koľko času na nich strávil a ktoré sekcie ho zaujímali najviac. Na základe týchto údajov sa bude algoritmus snažiť prispôsobovať výsledky vyhľadávaní na základe samotného profilu užívateľa. V konečnom dôsledku to prinesie ešte relevantnejšie výsledky a vyššiu spokojnosť internetistov pri používaní vyhľadávacích služieb.

Otázkou ostáva, ako budúcnosť ovplyvní optimalizáciu webových stránok a jej využitie. V zásade by využitie sémantického webu a personalizácia výsledkov vyhľadávaní nemali mať vplyv na proces optimalizácie. Dôraz sa bude musieť klásť na interpretáciu dát a obsahu stránky s využitím systému popisu zdrojov (Resource Description Framework- RDF), teda niečoho ako známe meta data. Posun sa dá očakávať aj v spôsobe, akým sa budú stránky optimalizovať. Trh je už dnes presýtený veľkým množstvom webov a konkurencia je zo dňa na deň väčšia. Ľudia si tento fakt postupne uvedomujú a menia svoje správanie pri vyhľadávaní. Zatiaľ čo pred pár rokmi sa poväčšine hľadali jedno či dvojslovné frázy, dnes sa trend mení a ľudia sa snažia získať vyššiu relevantnosť výsledkov vyhľadávaním dlhších fráz (long tail keywords). Dôkazom toho je aj výskum spoločnosti Hitwise, ktorá porovnáva počet slov v hľadanej fráze medzi Januárom 2008 a Januárom 2009. Optimalizácia stránok sa teda bude orientovať čoraz viac na dlhšie frázy a s postupom času to bude prinášať svoje ovocie, kedže trend v správaní užívateľov je jasný.

Zároveň treba podotknúť, že celosvetový podieľ v internetovom vyhľadávaní si spoločnosť Google neustále vylepšuje niet pochýb, že už čoskoro dosiahne 80%. Preto bude význam ostatných vyhľadávačov ešte zanedbateľnejší a optimalizácia sa bude môcť takmer výlučne sústrediť iba na Google (s výnimkov trhou, kde Google monopol nie je, ako napríklad Česká Republika).

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Píše Ivan Mikloš

Imidž nie je na nič (píše Ivan Mikloš)

Sledujúc štýl vládnutia premiéra Matoviča sa obávam, že imidžový problém tu s nami ostane.

Česká vláda plánuje doteraz najzásadnejšie obmedzenia

Zavrieť sa majú všetky obchody okrem predajní potravín a lekární.


Už ste čítali?